Joakim Jardenberg
Rådgiver, forretningsengel, blogger, medieguru
Joakim Jardenberg er en forkjemper for forandring, fremtidselsker og debattant i alt som dreier seg om gamle, nye, digitale og sosiale medier.
Allerede i 1994 internetifiserte Joakim Jardenberg medie-Sverige, blant annet ved å starte opp aftonbladet.se, fikse resultatene fra riksdagsvalget og få plass allerede på side 59 i boken "De bygde internett i Sverige". Med ett bein hos brukeren, ett bein i teknologien og ett bein i forretningen har han alltid søkt å forklare det kompliserte på en enkel måte og skape nytte og effekt ut av alle de nye mulighetene.
Joakim arbeider først og fremst som rådgiver i internettspørsmål med blant annet administrerende direktør og ledergruppen for fem store børsnoterte selskaper på kundelisten. Han er også medeier i fire startups (for eksempel Planeto og Videoplaza), holder presentasjoner, modererer og utdanner samt arbeider pro bono for et bedre samfunn. Mange kaller ham sosiale medier-terapeut. Andre kaller Joakim for administrerende direktør-hvisker, da han er rådgiver for administrerende direktører fra Sveriges 25 største selskaper, et internasjonalt med over 350 000 ansatte og et lite svensk vekstselskap.
På oppdrag av SKL arbeider han sammen med en gjeng smartinger, og Sveriges alle kommuner, regioner og landsting, med prosjektet "Digitalisering for læring og livskvalitet". I to år var Joakim Sveriges eneste Internetsjef. Han tok et engasjement over to år for å sørge for at Helsingborg ble best i verden på internett, og brukte internett for å bli den beste byen man kunne bli.
Joakim har blitt utnevnt til en av ti digitale profiler som statsministeren bør lytte til, av avisen Internetworld. Bloggen Jardenberg Unedited ble stemt frem til bransjens beste blogg om media.